دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1396 - 08:46
در گفت‌و‌گو با آنا؛

جواد محتشمیان: کولاکوویچ به دنبال پول است و از بالا دستور می‌گیرد/ اگر ایران میزبان نبود مقابل آرژانتین هم می‌باختیم/ با ارنج همیشگی نباید به صعود امیدوار بود

کارشناس والیبال ایران گفت: کولاکوویچ کاریزمای لازم را برای هدایت تیم ملی ایران ندارد چرا که او به دنبال پول است و وضعیت تیم ملی هم برای او مهم نیست بلکه تنها از بالا دستور می گیرد.
کد خبر : 186794

جواد محتشمیان کارشناس والیبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم رقابت‌های لیگ جهانی والیبال گفت: «تیم ایران از سه بازی که در تهران برگزار شد دو بازی را پیروز شد و امتیاز خود را به هفت رساند اما نظری در مورد تفاوت تیم ایران با مربیگری کولاکوویچ نسبت به دوره‌های قبل ندارم چرا که فکر می‌کنم اراده‌ای برای تغییر وجود ندارد و ترکیب تیم در دوران هر مربی به همین صورت بوده است.»


آنالیزور در تیم ملی نقشی ندارد


وی ادامه داد: «‌در هر بازی آمار هر بازیکن حرف اول را می زند و به نظرم دیگر دوران اینکه مربی بازیکنان را در مرحله خطا و آزمون قرار دهد و بعد راجع‌ به آنها تصمیم‌گیری کند، گذشته است. در هر بازی آمار بازیکنان نشان می‌دهد کدام بازیکن شرایط خوبی دارد و می تواند در بازی حضور داشته باشد و کدام بازیکن کارایی ندارد و باید جای خودش را به کسی دیگر بدهد. وظیفه سرمربی هم ارنج کردن تیم ملی به بهترین شکل ممکن است. او در کنارش آنالیزور دارد که آمار و ارقام بازیکنان را به او بدهد و طبق آن تصمیم گیری کند، کاری که تیم های بزرگ دنیا در همه مسابقات رسمی به خوبی انجام می دهند و آنالیزور تیم هم در جریان بازی با تبلتی که در اختیار دارد وضعیت بازیکنان را بررسی می‌کند و درباره هر بازیکن که عملکرد خوبی نداشته باشد موظف است به سرمربی تیم اعلام کند و او هم تعویض های مناسب و به موقع خودش را انجام دهد اما در کادرفنی تیم ملی چنین چیزی به چشم نمی آمد و آقای کولاکوویچ در این 6 بازی غیر از بازی با لهستان با همان ترکیب همیشگی حضور دارد.»


موسوی و غلامی در کل 5 ست، امتیازاتشان به 10 هم نرسید


این کارشناس والیبال در ادامه عنوان کرد: «‌دیگر زمان آن گذشته است که مربی بر اساس سلیقه بازیکنان تیم را ارنج کند، وظیفه آنالیزور هم بررسی عملکرد همین بازیکنان است تا هر کدام که امتیاز پایین و یا منفی دارند و برای تیم کارایی ندارند به مربی اعلام کنند و او هم به موقع تعویض را انجام دهد. مقابل آرژانتین معنوی‌نژاد، عبادی‌پور و غفور امتیازآورترین بازیکنان تیم ملی ایران بود که اگر معنوی نژاد در ترکیب تیم حضور نداشت همانطور که خود معروف هم اعلام کرد شاید نتیجه طور دیگری رقم می‌خورد. مابقی بازیکنان هم مانند عادل غلامی و محمد موسوی طبق آمار تنها 5 و 7 امتیاز در کل پنج ست به دست آوردند در مقابل آنها دو مدافع وسط تیم آرژانتین «سباستین سوله» و «پابلو کرر» هر کدام به ترتیب 12 و 19 امتیاز در کل بازی کسب کردند.»


اگر میرزاجانپور مصدوم نمی‌شد به معنوی‌نژاد فرصت می‌دادند؟


محتشمیان گفت: «‌والیبال بازی لحظه هاست و یک امتیاز هم در روند بازی تاثیربه سزایی دارد. معنوی نژاد مقابل لهستان توانمندی هایش را به همه ثابت کرد و با اینکه سال گذشته حقش بود که به المپیک اعزام شود اما از ترکیب تیم کنار گذاشته شد اما با این حال وارد حاشیه نشد و سکوت کرد اما امسال دوباره توانمندی هایش را به همه نشان داد. با همه این اوصاف باز در مقابل آرژانتین بازیکنی با آن همه توانایی بیرون از زمین بود و زمانی که فاصله امتیازهای ایران با آرژانتین زیاد شده بود مربی تصمیم گرفت او وارد زمین شود که انصافا از زمان ورودش وضعیت ایران هم تغییر کرد. حالا سوال من اینجاست چرا بازیکنی مانند معنوی نژاد که توانایی هایش برای همه ثابت شده باشد باید در مواقع اضطراری به میدان بیاید؟! اگر میزراجانپور در مقابل لهستان دچار مصدومیت نمی شد آیا معنوی نژاد به عنوان ستاره والیبال شناخته می شد؟! وقتی مربی تیم اسامی 14 بازیکن را اعلام می کند به این معنی است که اگر بازیکن خسته شد جای خود را به بازیکن تازه نفس بدهد.»


کادرفنی تیم ملی والیبال اراده ندارند


این کارشناس والیبال کشورمان در مورد تفاوت فنی مربیان تیم ملی اظهار کرد: «والیبال ایران ابزار و شرایط بسیار خوبی در اختیار دارد. در تیم ملی بازیکنانجوانی داریم که توانایی بسیار بالایی دارند و در کنار آنها هم بازیکنان باتجربه ای وجود دارند که به طور حتم ترکیب جوانی و تجربه می تواند والیبال ایران را قدرتمندتر از قبل کند اما مشکل اصلی نداشتن همان اراده تغییر در ترکیب تیم ملی است. البته این حرف به این معنی نیست که من بگویم چه بازیکنی در ترکیب تیم حضور داشته باشد و چه بازیکنی از تیم ملی خط بخورد اتفاقا من معتقدم بازیکنان باتجربه باید حضور داشته باشند.»


کولاکوویچ به دنبال پول است و از بالا دستور می گیرد


محتشمیان ادامه داد: «هدایت تیم ملی فوتبال ایران 6 سال است که به کی روش سپرده شده است او در این 6 سالی که با تیم ملی همراه بوده در هیچ مسابقه ای ندیدند که ارنج تیم یکی باشد و هر زمانی هم که به او اعتراض کردند جلوی همه ایستاد. کی‌روش شخصیت مربی بودن خودش را به همه ثابت کرد. فدراسیون فوتبال هم البته همه اختیارات را به او داد و تنها یک نفر برای تیم ملی تصمیم می گیرد. در تیم ملی والیبال خواسته برخی این است که افرادی مشخص همیشه در تیم حضور داشته باشند که البته در این میان برخی مربیان مقتدر هستند و زیر بار حرف زور نمی روند. در مقابل برخی مربیان هم تنها به دنبال پول هستند و خودشان نظر و اراده ای ندارند. در زمان مربیگری کواچ و حالا در دوران کولاکوویچ من این موضوع را به خوبی درک می کنم که او اراده تغییر ندارد و به خواسته اطرافیان در مورد تیم ملی تصمیمی می گیرد. در مقابل اینگونه افراد ما مربی مانند ولاسکو داشتیم که به این باور رسیده بود که تیم ایران پتانسیل دارد و با توجه به اینکه شخصیت مقتدری هم داشت و همیشه خودش در تیم حرف اول را می‌زند به ایران آمد و جلوی تمام کسانی که در امور تیم ملی دخالت می کردند را گرفت و با بازیکنان قدرتمندی که در اختیار داشت در وهله نام و آوازه خودش را در تیم ملی ایران بلند کرد و بعد از آن هم والیبال ایران را به یک قدرت جهانی تبدیل کرد. اما همانطور که گفتم برخی مربیان این شرایط را دارند و برخی دیگر مانند کولاکوویچ آن کاریزمای لازم را برای مربیگیری تیم ملی ندارد. ضمن اینکه ملی پوشانی هم که در تیم ملی هستند همه قراردادهایشان بالای 1.5 میلیارد است و با چنگ و دندان حتی اگر کارایی هم نداشته باشند البته با روش های خاص خودشان در تیم ماندنی می شوند.»


وی در ادامه صحبت هایش به دوران مربیگری لوزانو هم اشاره کرد و گفت: «لوزانو واقعا مربی کارکشته ای بود اما او در ایران حضور نداشت. هدایت تیم را به سیچلو سپرده بودند و زمانی که لوزانو به ایران آمد، لیست تیم ملی را نوشتند و به سیچلو دادند که او هم در اختیار این مربی گذاشت. ضمن اینکه لوزانو زمانی به تیم ملی آمد که تنها صعود به المپیک هدف اصلی همه بود بنابراین وقت کافی برای شناخت بازیکنان نداشت وگرنه بازیکنان جوانی مانند مسعود غلامی، جواد معنوی نژاد چرا نباید در المپیک حضور داشته باشند.»


اگر ایران میزبان نبود مقابل آرژانتین هم می‌باختیم


محتشمیان به بازی ایران مقابل صربستان اشاره کرد و گفت: «صربستان یکی از قدرت های والیبال دنیا است و «نیکولا گربیچ» عملکرد فوق‌العاده‌ای در این تیم داشته است. تیم صربستان سال گذشته قهرمان لیگ جهانی والیبال شد. در مقابل ایران در بازی دوم دو ست اول و دوم را با پیروزی پشت سر گذاشتند اما در ست سوم نتیجه به سود ایران شد به این دلیل که این مربی در ست سوم دو بازیکن جوانش را به میدان فرستاد با اینکه امتیازش از تیم ایران عقب تر بود و می دانست شاید بازی را واگذار کند اما به دو بازیکن جوانش فرصت داد. البته در تیم ملی کولاکوویچ مقصر نیست و به نظرم فدراسیون این شرایط را به وجود آورده است. آنها باید به این موضوع ورود کنند که وقتی آنالیزور در کنار تیم است چرا بازیکنی که عملکرد منفی دارد مربی باز هم او را در زمین نگه دارد. برخی مربیان خودشان را زیر سوال نمی‌برند و حرف اول را در تیم ملی می زنند اما برخی این شخصیت را ندارند و تابع همان چیزی هستند که به آنها دستور می دهند.»


وی به بازی ایران مقابل آرژانتین اشاره کرد و گفت: «مطمئن باشید اگر در این بازی ایران میزبان نبود برنده این دیدار تیم آرژانتین بود چرا که آنها واقعا مقتدارنه بازی کردند اما جو آزادی از سوی هواداران باعث شد که تمرکز کافی نداشته باشند و این بازی به سود ایران تمام شود.»


با ارنج همیشگی نباید به صعود امیدوار بود


این کارشناس والیبال در پایان در مورد شانس صعود ایران به جمع 6 تیم پایانی لیگ جهانی ٢٠١٧ گفت: «کار خیلی سختی است. صعود تیم‌هایی مانند برزیل، فرانسه و صربستان قطعی است در مقابل آنها تیم بلژیک هم با 10 امتیاز یکی از شانس های صعود است و اگر مقابل ایران شکست خورد به دلیل خستگی بازیکنان این تیم بود اما تا به این جای کار خوب کار کرده است. ازبین تیم های امریکا، روسیه و لهستان و همچنین ایتالیا و بلغارستان و ایران تنها دو تیم دیگر شانس صعود دارند که با این شرایط می‌بینم ملی‌پوشان ما کار بسیار سختی دارند و اگر کولاکوویچ در ارنج تیمش تغییراتی حاصل نکند مطمئن باشید صعود از بین این تیم‌های قدرتمند غیرممکن خواهد بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته